کد مطلب:29879 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:90

نقش دشمنان در ساختن احادیث اخبار غلوآمیز












در زندگانی سیاسی و فرهنگی امامان علیهم السلام، توجّه به نقش تخریبی دشمن، جای بسی تأمّل دارد.

در مقامی، حضرت باقرعلیه السلام از این توطئه فرهنگی پرده برگرفته و تصریح كرده است كه شبكه های تبلیغی دشمن برای وارونه نمایی چهره امامان علیهم السلام و مشوّه جلوه دادن اندیشه های آنان، سخنان ناهنجار، نااستوار و گاه حتی نفرت آفرین برمی ساختند و به آن بزرگواران، نسبت می دادند و می پراكندند.[1].

در جهت افشای این توطئه فرهنگی، حضرت رضاعلیه السلام نیز سخنی بس تنبّه آفرین دارد. در این سخن، امام علیه السلام به صراحتْ نشان داده است كه «احادیث غلو» از سوی زشت خویانِ فرهنگ ستیز، ساخته و پراكنده شده اند تا بدین وسیله فرهنگ شیعی را آلوده ساخته، نگاه مردمان را به امامان علیهم السلام و پیروان راستین آنان، وارونه كنند. سخن امام علیه السلام را بنگریم:

... إنَّ مُخالِفینا وَضَعوا أخباراً فی فَضائِلِنا و جَعَلُوها عَلی ثَلاثَةِ أقسامٍ:أحَدُهَا الغُلُوُّ، و ثانیهَا التَقصیرُ فی أمرِنا، و ثالِثُهَا التَصریحُ بِمَثالِبِ أعدائِنا. فَإذا سَمِعَ النّاسُ الغُلُوَّ فینا، كَفَّروا شیعَتَنا و نَسَبوهُم إلَی القَولِ بِرُبوبِیَّتِنا، و إذا سَمِعُوا التَقصیرَ، اعتَقَدوهُ فینا، و إذا سَمِعوا مَثالِبَ أعدائِنا بِأَسمائِهِم، ثَلَبونا بِأَسمائِنا؛[2].

... مخالفان ما، در فضایل ما اخباری (احادیثی) ساخته اند و آنها را سه دسته قرار داده اند: یكی اخبار غلوآمیز؛ دوم، اخباری كه در آنها در حقّ ما كوتاهی كرده اند؛ و سوم، اخباری كه به صراحت از دشمنان ما اسم می برند و از آنان بدگویی می كنند.

چون مردم، هرگاه اخباری را كه در آنها درباره ما غلو شده است، بشنوند، پیروان ما را تكفیر می كنند و اعتقاد به «خدا بودنِ ما» را به آنان نسبت می دهند؛ و هر گاه اخباری را كه در آنها در حقّ ما كوتاهی شده است، بشنوند، آنها را در حقّ ما باور می كنند؛ و هر گاه اخباری را كه در آنها به صراحت از دشمنان ما اسم برده شده و بدگویی شده است، بشنوند، به نام ما بی حرمتی می نمایند.

این، گفتاری است تكان دهنده و هشیاری آفرین برای همه آنان كه به فرهنگ ناب و آموزه های پیراسته و اصیل اهل بیت علیهم السلام توجّه دارند.









    1. ر. ك:ص 423 (ح 6332).
    2. اهل بیت در قرآن و حدیث:826/2 (ح 1264).